sobota 19. března 2011

Časté problémy koček

RÝMA

Kočičí rýma je velice rozšířené a snadno přenosné infekční onemocnění, s nímž se někdy v životě setká většina venku se pohybujících koček. Není to žádná banalita. Léčí se antibiotiky. Zpravidla se jedná o virózu zaviněnou herpesviry. Problém je, že virus v tělě zůstane a při oslabení imunity může zaútočit znovu.

Ledviny a močové cesty

Především starší kočky velmi často trpí problémy močových cest. Kočičí močový aparát je velmi náchylný k infekcím, močovým kamenům i funkčním selháním. Problémům se dá do značné míry předcházet volbou vhodného kvalitního krmiva. Příčina není úplně jasná, jedním z důvodů je to, že kočky obecně málo pijí. Ledvinové selhání se projevuje zvracením a nechutenstvím. Léčba je dlouhodobá s nejistým výsledkem.

Vnitřní parazité

Pokud kočky nebudete pravidelně odčervovat, mohou se v jejich trávicím traktu objevovat škrkavky a tasemnice. Ohrožena jsou především ta zvířata, která chodí ven. Léčí se podáváním léků, prevencí je odčervení v podobě tablet nebo pipet s malým množstvím tekutiny, která se zvířeti rozetře do kůže za krkem.

Vnější parazité

Kočky stejně jako psi mohou být nositeli blech, klíšťat, ale i kožního svrabu. Výběr přípravků pro kočky s porovnáním pro kočky je poněkud omezený, ale přesto existují účinné preparáty, například Frontline, který zvíře při pohybu venku chrání. Pozor na použití přípravku určených pro psy, často jsou pro kočky toxické. Týká se to např. pipet s názvem Expot.

Dásně

Kočky často trpí záněty dásní, které mohou, ale nemusí být spojeny se vznikem zubního kamene. ¨Příčina je v podstatě neznámá. Léčí se antibiotiky.

Uši

Ušní svrab je problém, který je častý zejména u koťat, ale i u dospělých koček přivezených z volného venkovního chovu.Každá nově pořízena kočička by měla být vyšetřena veterinářem. Léčí se ušními kapkami.

4 komentáře:

  1. Kočky jsou nesmírně hravá zvířátka. Věty, že jsou falešné, jsou absolutní nesmysly a hlouposti, což vám řekne každý milovník koček. Tady mají plno hraček. Je pravda, že čičině kolikrát stačí třeba kousek papírku, když si chce hrát, ale proč jí neudělat radost a něco nekoupit, že. Například mají různé druhy myší nebo horskou dráhu s míčkem a další.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak o kočičí rýmě slyším poprvé :-) Já mám kočky moc ráda, sama mám doma 3 a ještě se často starám o kočičky známých, když jsou na dovolené. Taková kočičí máma :) Manžel ten zase propadl rybaření a co jsem mu loni koupila k Vánocům rybářské lehátko se spacákem, chodí k vodě pořád. Já to respektuji, každý potřebuje někdy vypnout a relaxovat.

    OdpovědětVymazat
  3. Ono je toho dokonce ještě více, ale tohle je takový základ. My jsme měli kočičku, kvůli které jsme chovatelské potřeby a veterináře navštěvovali snad každý týden. No, prostě takovou hodně problematickou a nemocnou. Ale já teda musím říct, že já jsem taková kočičí máma a čím hůře na tom kočka je, tím spíše k ní přilnu. ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tohle je bohužel vždycky poměrně dost smutné. Těch problémů je dost. Na druhou stranu jsou dneska kanály jako třeba zde, které jsou našlapané univerzálními informacemi o kočkách a celkově o jejich chovu. A to já mám samozřejmě ráda. :) Jako sama jich mám doma 7, takže asi chápete, že člověk zjišťuje, co se dá. :)

    OdpovědětVymazat